Świat fotografii reklamowej jest szerszy niż cała gama technik stosowanych w fotografii komercyjnej razem wzięta. Fotografia reklamowa skupia się nie tylko na eksponowaniu i sprzedaży produktów, ale także stylu życia, koncepcji i pomysłów. Fotograf reklamowy ma większą swobodę twórczego interpretowania. Fotografowie reklamowe bardzo często wykonywane są przez ekspertów w dziedzinie marketingu, zarządzania i trendów sprzedaży.
Szacuje się, że od 2011 roku w około 80 procent wszystkich kampanii reklamowych pojawiła się fotografia reklamowa.
Niezbędnym elementem w realizacji fotografii reklamowej jest oprogramowanie fotograficzne wykorzystywane do zarządzania dużą ilością zdjęć handlowych i reklamowych. Szybkie przetwarzanie dużych ilości zdjęć jest wręcz niezbędne w pracy zawodowej. W przeciwieństwie do fotografii krajobrazowej czy innych form fotografii, fotografia reklamowa i reklama wymaga prawie idealnych obrazów uzyskanych dzięki profesjonalnej pracy edytorskiej w programach do obróbki zdjęć.